Aktualności

Policjanci bliżej seniorów

Data publikacji 23.11.2023

W ubiegłym tygodniu, w Niezdrowicach, odbyła się debata społeczna nt. „ Bezpieczna Gmina – Świadomy Senior”, poświęcona bezpieczeństwu seniorów w internecie i życiu codziennym. W trosce o naszych rodziców, dziadków i samotnych sąsiadów przypomniano, że oszuści cały czas są aktywni, modyfikują swoje metody i wykorzystują dobre serca seniorów. W spotkaniu wziął udział I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Strzelcach Opolskich nadkom. Jacek Zalejski.

W minionym tygodniu, w Domu Seniora w Niezdrowicach odbyła się debata społeczna nt. „ Bezpieczna Gmina – Świadomy Senior”, skierowana do seniorów, którą poprowadzili m.in. policjantka strzeleckiej komendy mł.asp. Maria Popanda oraz rzecznik praw konsumenta pani Małgorzata Płaszczyk-Waligórska. Debata była dedykowana seniorom. Policjantka w czasie swojej prelekcji przekazała cenne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa m.in. w sieci. Zwróciła uwagę na ostrożność podczas realizacji transakcji internetowych i bezpieczeństwo oszczędności. Przestrzegła przed otwieraniem linków załączonych w wiadomościach mailowych i sms-ach, ponieważ mogą one zawierać wirusy infekujące urządzenie.

Policjantka przestrzegała przed oszustami, którzy podają się za policjantów, funkcjonariuszy CBŚP czy naszych bliskich. Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Manipulują, zdobywają zaufanie i wywołują presję czasu. W przypadku odmowy przekazania pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi i wzbudzają wyrzuty sumienia.

Kolejną z prelegentek była pani Małgorzata Płaszczyk-Waligórska, która jest rzecznikiem praw konsumenta w Starostwie Powiatowym w Strzelcach Opolskich. Uczestnicy dowiedzieli się gdzie, i w jaki sposób mogą skierować się o pomoc, kiedy jako konsumenci mają problem z przedsiębiorcą po dokonanym zakupie towaru. Seniorzy zdobyli nową wiedzą związaną z składaniem reklamacji lub z wprowadzeniem ich w błąd przy zakupach na odległość. Przybyli goście poznali cały wachlarz zakresu pomocy rzecznika praw konsumenta.

Dodatkowo podczas spotkania policjanci przypomnieli o policyjnych aplikacjach, takich jak Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa czy Moja Komenda, które są przydatne we wspólnym interesie społecznym jakim jest bezpieczeństwo.

 

Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:

  • należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
  • jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
  • nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
  • nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
  • nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
  • poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
  • Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.

 

  • Zdjęcie przedstawia policjantkę
  • Zdjęcie przedstawia policjantkę
  • Zdjęcie przedstawia policjantkę
Powrót na górę strony